Verhaal van Menno Mollema

Het is gewoon de bakens verzetten

Menno Mollema (73) uit Apeldoorn werkte meer dan 40 jaar in het onderwijs en is al tien jaar gepensioneerd. Naast zijn hobby’s wandelen en fietsen doet hij veel vrijwilligerswerk. Hij geeft Nederlandse taalles bij het COA, organiseert maandelijks een wandelroute voor De Mooiste Routes en is ‘gids in opleiding’ bij Radio Kootwijk.

Toen ik mijn vrouw leerde kennen, was ik al reisleider. Dus ik ben onder de ‘huwelijkse voorwaarde’ getrouwd dat ik één keer in het jaar een reis mocht leiden. Na het pensioneren mag ik dat twee keer, en dat ben ik altijd blijven doen. Wat mij het meest is bijgebleven, is een fotografiereis naar IJsland met de Nederlands Christelijke Reisvereniging in 2017. Samen met 12 deelnemers en een fotograaf. Ik was de reisleider, had alles ingekocht en zorgde voor de technische dingen, zoals een PowerPoint presentatie in elk hotel. We waren in het binnenland en hadden heel slecht weer. Het regende en het waaide heel hard, maar we waren daar in het paradijs! Het was daar zó mooi, en ik heb daar zulke bijzondere foto’s gemaakt. Op een andere dag hadden we van dat druilerige miezerige weer, maar toen we bij de Atlantische Oceaan aankwamen, brak de zon net door en weerkaatste op dat water. We waren met twee Volkswagenbusjes, hebben de busjes aan de kant gezet en zijn gaan fotograferen. Dat moment was echt zo’n geluksmoment van: dit is fantastisch, we maken hier iets mee. Dat is me het meest bijgebleven van mijn pensionering.

Vijf jaar geleden stelden we onszelf de vraag: blijven we in een tussenwoning wonen of gaan we naar een appartement? We hebben voor een appartement gekozen. We konden in Steenwijk geen appartement krijgen of kopen. We hadden iemand die ons zou waarschuwen, maar er kwam geen appartement vrij. Toen zijn we in Zwolle gaan kijken, maar daar was het al gekkenhuis met bieden. Zo zijn we in Apeldoorn terecht gekomen. Apeldoorn was helemaal nieuw voor ons, maar we zijn blij; we hebben een heel mooi plekje aan het Apeldoorns kanaal. Dus we hebben eigenlijk gedaan wat de regering graag wil. Wij zijn naar een appartement gegaan, en in ons huis in Steenwijk woont nu een heel blij gezin.

Ik heb alle vertrouwen in het ABP, alleen ja.. ik heb ook tegen Carola Schouten gezegd*: afgelopen juli heb ik de eerste indexering gehad in tien jaar tijd. Dat betekent dat ik 19,5 procent achteruit gegaan ben op wat men mij altijd beloofd had. En mijn vrouw heeft maar tien jaar gewerkt, dus het komt wel veel op mijn pensioen aan. We moeten gewoon financieel  een beetje opletten. Ik heb een auto van tien jaar. We hopen daar nog een hele tijd in te rijden, terwijl we altijd gewend waren om een keer in de vier jaar een nieuwe auto te kopen. Een elektrische auto kan ik wel vergeten, of ik moet ‘m gaan leasen. Maar aan de andere kant ben ik nog heel erg tevreden, om eerlijk te zijn. Kijk, we zijn wel naar een appartement gegaan en het appartement was een stuk duurder dan onze tussenwoning in Steenwijk. Daar hadden we niet op gerekend. En ja, aan de VVE moet je ook elke maand een heel bedrag betalen. Als je al 37 jaar in een tussenwoning zit en je hebt je hypotheek afgelost, dan is het financieel wel allemaal wat beter. Maar we wilden niet dat we op een bepaald moment zo krakkemikkig zouden zijn dat onze kinderen ons zouden moeten verhuizen. Dat hebben we allemaal zelf willen doen. We hebben er geen spijt van; we wonen hier mooi!

Ik maak vanaf m’n achttiende al hele mooie reizen en mag graag op vakantie gaan, maar ik ben nu wel een beetje aan het uitdokteren hoe goedkoop mogelijk dat kan. Je kunt als gepensioneerde wel mopperen, maar daar schiet je gewoon niks mee op. Ik ben gewoon wat realistischer en tja, dan is het gewoon de bakens verzetten. Ik zou heel graag nog een keer naar het westen van Amerika willen om een aantal nationaal parken te bezoeken, maar we hebben gewoon ingezien dat dat financieel niet meer kan. Dus we doen dat niet meer. En dan zijn we ook tevreden om veertien dagen naar Duitsland te gaan.

* Ter ere van 100 jaar ABP ging Menno samen met twee andere deelnemers van ABP in gesprek met Carola Schouten, de Minister van Armoedebestrijding, Participatie en Pensioen.